24ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΑΒΑΛΑΣ
Δ΄ ΤΑΞΗ
ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
ΠΟΙΟ
ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΣΟΥ ΜΑΘΗΜΑ;
Με αφορμή την ενότητα των Μαθηματικών της Δ΄ τάξης «Πώς οργανώνουμε τα δεδομένα όταν έχουμε πολλές πληροφορίες για ένα θέμα;» αποφασίσαμε να κάνουμε μια έρευνα στο σχολείο μας, το 24ο Δημοτικό σχολείο Καβάλας. Το θέμα που αποφασίσαμε να διερευνήσουμε ήταν το αγαπημένο μάθημα των μαθητών του σχολείου.
Συντάξαμε ένα ερωτηματολόγιο όπου οι μαθητές έπρεπε απλά να συμπληρώσουν το όνομά τους, την τάξη τους και να τσεκάρουν από μια λίστα ποιο μάθημα είναι το αγαπημένο τους.
Όνομα : ………………………………….
Τάξη : ………………………………….
Ποιο είναι το αγαπημένο σου μάθημα; Σημείωσέ το με ένα +
Γλώσσα
Μαθηματικά
Ιστορία
Τεχνικά
Αγγλικά
Θρησκευτικά
Γεωγραφία
Μελέτη
Γυμναστική
Φυσική
Μουσική
Αγωγή
Μετά από συζήτηση καταλήξαμε να δώσουμε τα ερωτηματολόγια σε όλους τους μαθητές, από το να επιλέξουμε κάποιους μόνο από αυτούς, επειδή θεωρήσαμε ότι ο σχετικά μικρός αριθμός των μαθητών του σχολείου δε θα μας δημιουργούσε πρόβλημα. Οι δάσκαλοί μας μας εξήγησαν έννοιες που συχνά ακούμε στην τηλεόραση χωρίς να καταλαβαίνουμε, όπως πληθυσμός, δείγμα, κλπ.
Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα πήγε σε κάποιο από τα τμήματα του σχολείου μας. Η εργασία αυτή έγινε σε συνεργασία με το Δ2, οπότε στα μισά τμήματα πήγαν μαθητές του τμήματός μας και στα άλλα μισά μαθητές του άλλου τμήματος.
Αρχικά
εξηγήσαμε στο δάσκαλο και στα παιδιά το σκοπό της έρευνάς μας και στη συνέχεια
μοιράσαμε τα ερωτηματολόγια στα παιδιά.
Δυσκολίες ανέφεραν τα παιδιά που πήγαν στην πρώτη τάξη επειδή οι μαθητές δεν μπορούσαν να διαβάσουν τα ερωτηματολόγια. Με τη βοήθεια της δασκάλας τους όμως τελικά τα καταφέραμε.
Οι μαθητές του Δ1 συγκέντρωσαν τα ερωτηματολόγια από την Α΄, Ε΄, και ΣΤ΄ τάξη, ενώ οι μαθητές του Δ2 από την Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξη.
Στη
συνέχεια φτιάξαμε στην τάξη έναν πίνακα τον οποίο ο κύριός μας τον πέρασε στον
υπολογιστή. Με τη βοήθεια αυτού του πίνακα κάναμε μια πρώτη οργάνωση των
πληροφοριών που συλλέξαμε.
Στην επόμενη σελίδα παρουσιάζουμε τον πίνακα αυτόν.
Μαθήματα |
Αριθμός Μαθητών Α΄ Τάξη |
Αριθμός Μαθητών Β΄ Τάξη |
Αριθμός Μαθητών Γ΄ Τάξη |
Αριθμός Μαθητών Δ΄ Τάξη |
Αριθμός Μαθητών Ε΄ Τάξη |
Αριθμός Μαθητών ΣΤ΄ Τάξη |
||||||||||||
Σύνολο |
Αγόρια |
Κορίτσια |
Σύνολο |
Αγόρια |
Κορίτσια |
Σύνολο |
Αγόρια |
Κορίτσια |
Σύνολο |
Αγόρια |
Κορίτσια |
Σύνολο |
Αγόρια |
Κορίτσια |
Σύνολο |
Αγόρια |
Κορίτσια |
|
Γλώσσα |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Μαθηματικά |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Μελέτη |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ιστορία |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Γυμναστική |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Μουσική |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Θρησκευτικά |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Αγγλικά |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Τεχνικά |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Φυσική |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Γεωγραφία |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Αγωγή |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΣΥΝΟΛΟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Κάθε ομάδα ανέλαβε την αποδελτίωση των δεδομένων για μια συγκεκριμένη τάξη. Οι τρεις πρώτες ομάδες έκαναν αυτή τη δουλειά ( για τις Α΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξη) ενώ η τέταρτη ομάδα ανέλαβε το καθήκον να περάσει τα δεδομένα στον πίνακα και στη συνέχεια, με συνεργασία περάσαμε τα δεδομένα στον υπολογιστή.
Με τον τρόπο αυτό κάναμε πράξη αυτό που διδαχτήκαμε στην ενότητα των μαθηματικών, δηλαδή οργανώσαμε έναν μεγάλο αριθμό πληροφοριών σε πίνακα και στη συνέχεια σε γραφήματα διαφόρων τύπων (γράφημα πίτας, ραβδογράμματα).
Έτσι ο οποιοσδήποτε, με μια ματιά, μπορεί να βγάλει συμπεράσματα, που σε καμιά περίπτωση δε θα μπορούσε, αν είχε να μελετήσει όλες αυτές τις πληροφορίες.
Μας δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουμε, έστω και σε μια απλοποιημένη μορφή, τον τρόπο έρευνας μέσω ερωτηματολογίου.
Εξοικειωθήκαμε με την κατασκευή πινάκων και γραφημάτων, καθώς και στο να διαβάζουμε και να εξάγουμε πληροφορίες από γραφήματα.
Είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε με τον υπολογιστή και να γνωρίσουμε τη λειτουργία και τη χρησιμότητα του excel για τέτοιου είδους εργασίες. Εντυπωσιαστήκαμε από το πόσο απλό ήταν να φτιάξουμε γραφήματα χρησιμοποιώντας τον πίνακα που είχαμε συντάξει.
Δουλέψαμε
ομαδικά με σκοπό να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σκοπός μας δεν
ήταν η παραγωγή κάποιου έργου που θα μπορούσε να δημοσιοποιηθεί σε παιδιά,
δασκάλους, ή γονείς, αλλά η ευχαρίστηση να ασχολούμαστε με πράγματα
πρωτόγνωρα και τόσο δημιουργικά. Ευχαρίστηση η οποία μεγάλωνε συνεχώς καθώς
όλο και περισσότερα παιδιά, (και Δάσκαλοι όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο Κύριός
μας),από άλλες τάξεις, ρωτούσαν αν είχαμε καταλήξει σε συμπεράσματα για το
ποιο είναι τελικά το μάθημα που προτιμούν οι μαθητές του σχολείου μας.
Τέλος προσπαθήσαμε να ερμηνεύσουμε, με τα δικά μας μέτρα και σταθμά, τα αποτελέσματα της έρευνάς μας, γνωρίζοντας ότι ενδεχομένως να κάναμε κάποια λάθη ή να καταλήγαμε σε αυθαίρετα συμπεράσματα.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ
Τα ποσοστά των μαθημάτων που προτιμήθηκαν από τους μαθητές της Α΄ τάξης είναι τα εξής: Η γυμναστική προηγείται με μεγάλη διαφορά με ποσοστό 64%. Προτιμούν τη γυμναστική τα παιδιά επειδή είναι ακόμα μικρά. Δε δυσκολεύονται και βλέπουν το συγκεκριμένο μάθημα ως παιχνίδι. Έπειτα είναι η γλώσσα και τα τεχνικά με ποσοστό 12% και τα δυο μαθήματα. Τη Γλώσσα την προτιμούν γιατί άρχισαν τώρα το σχολείο, τώρα μαθαίνουν τα γράμματα και αρχίζουν να διαβάζουν. Αυτό είναι κάτι πολύ διασκεδαστικό για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Επίσης τους αρέσουν τα τεχνικά γιατί σε όλα τα παιδιά αρέσει η ζωγραφική και οι χειροτεχνίες. Τα μαθήματα αυτά τους θυμίζουν το νηπιαγωγείο και την ανέμελη ζωή που περνούσαν εκεί. Το επόμενο μάθημα σε ποσοστό είναι η μελέτη με 7%. Η μελέτη στην πρώτη δημοτικού είναι ένα μάθημα εύκολο, τα παιδιά συζητούν για πράγματα που τους είναι γνωστά, για τον εαυτό τους, για την οικογένειά τους, για το σπίτι τους και για το περιβάλλον γύρω τους. Τα νέα βιβλία της Μελέτης είναι πολύ ελκυστικά επομένως θεωρούμε λογική την προτίμηση των μικρών μας συμμαθητών στο μάθημα αυτό. Τα μαθηματικά τα προτιμούν σε ποσοστό 5%. Αν και το μάθημα των μαθηματικών θεωρείται από πολλά παιδιά δύσκολο, φαίνεται να μη δημιουργεί προβλήματα στους μικρούς μαθητές της πρώτης τάξης. Τώρα μαθαίνουν να προσθέτουν μέχρι το είκοσι να κάνουν τις πρώτες τους αφαιρέσεις. Όλα αυτά τους ευχαριστούν όπως φαίνεται από τις απαντήσεις που έδωσαν στο ερωτηματολόγιο. Μη αναμενόμενο θεωρούμε το ποσοστό που συγκέντρωσε το μάθημα της μουσικής. Κανένας μαθητής δεν προτίμησε το μάθημα αυτό. Δεν μπορούμε να εξηγήσουμε όσο κι αν προσπαθούμε το αποτέλεσμα γι αυτό το συγκεκριμένο μάθημα. Ίσως να μην προλαβαίνουν να κάνουν το μάθημα της μουσικής με την κυρία τους, γιατί ο χρόνος δεν επαρκεί να τελειώσουν όλα τα άλλα κύρια μαθήματα. Αυτή θα ήταν μια λογική εξήγηση, γιατί οι μαθητές, ένα τόσο ευχάριστο μάθημα, δεν το προτιμούν και δεν το δήλωσαν στο ερωτηματολόγιο.
Τα υπόλοιπα μαθήματα όπως η Φυσική, τα Αγγλικά, η Αγωγή, η Ιστορία, η Γεωγραφία και τα Θρησκευτικά συγκέντρωσαν ποσοστό 0%. Αυτό είναι λογικό μια που οι μαθητές της πρώτης δημοτικού δε διδάσκονται αυτά τα μαθήματα.
Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα της έρευνας από την Α΄ δημοτικού με αυτά του συνόλου των μαθητών του σχολείου διαπιστώνουμε τα εξής: Στην πρώτη τάξη το ποσοστό των παιδιών που προτιμούν τη γυμναστική είναι πολύ μεγάλο. Και στο σύνολο των μαθητών βλέπουμε τη γυμναστική αρκετά ψηλά με ποσοστό 33,7%, αλλά είναι αισθητά μικρότερο από αυτό το ποσοστό που συγκεντρώνει στους μαθητές της πρώτης τάξης. Συμπεραίνουμε λοιπόν πως το μάθημα της γυμναστικής είναι αγαπητό από μικρούς και μεγάλους μαθητές, με τους μικρούς μαθητές όμως να το προτιμούν πολύ περισσότερο από τα άλλα μαθήματα.
Η γλώσσα και τα τεχνικά μειώνονται αρκετά στο σύνολο των μαθητών σε ποσοστά 7,2% και 4,3% αντίστοιχα από 12%, που είχαν και τα δυο στους μαθητές της πρώτης τάξης. Αυτό το γεγονός μπορεί να ερμηνευτεί ως εξής, τα παιδιά των μεγάλων τάξεων έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε περισσότερα μαθήματα με αποτέλεσμα η γλώσσα και τα τεχνικά να μειώνονται στις προτιμήσεις των μαθητών.
Στο μάθημα των μαθηματικών βλέπουμε ένα αντίστροφο φαινόμενο, ενώ δηλαδή οι μαθητές της πρώτης τάξης το επιλέγουν σε μικρό ποσοστό μόλις 5%, στο σύνολο των μαθητών του σχολείου το ποσοστό ανεβαίνει στο εντυπωσιακό 20,7%. Καταρρίπτεται επομένως ο μύθος ότι τα μαθηματικά είναι ένα μάθημα που δεν το συμπαθούν οι μαθητές. Όπως αποδεικνύεται, οι μεγαλύτεροι μαθητές δείχνουν μεγάλη αγάπη στο μάθημα αυτό.
Με εκτίμηση οι μαθητές Γωγώ, Ηρακλής, Σταύρος, Άσπα.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ
Μαθήματα |
Μαθητές Β’ Τάξης (σε %) |
Σύνολο Μαθητών Σχολείου (σε %) |
Διαφορά (σε %) |
Γυμναστική |
38 |
33,7 |
+4,3 |
Γλώσσα |
4 |
7,2 |
-3,2 |
Τεχνικά |
2 |
4,3 |
-2,3 |
Μελέτη |
13 |
6,7 |
+6,3 |
Μαθηματικά |
24 |
20,7 |
+3,3 |
Αγγλικά |
9 |
3,4 |
+5,6 |
Αγωγή |
4 |
1,9 |
+2,1 |
Ιστορία |
2 |
6,3 |
-4,3 |
Φυσική |
2 |
7,2 |
-5,2 |
Μουσική |
2 |
4,8 |
-2,8 |
Θρησκευτικά |
0 |
3,4 |
-3,4 |
Γεωγραφία |
0 |
0,5 |
-0,5 |
Σύνολο |
100 |
100,1 |
|
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 4,3% περισσότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (38% - 33,7%) το μάθημα της Γυμναστικής, διότι ίσως το βρίσκουν πιο διασκεδαστικό.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 3,2% λιγότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (4% - 7,2%) το μάθημα της Γλώσσας, διότι ίσως οι δύο μικρότερες τάξεις αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόησή της.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 2,3% λιγότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (2% - 4,3%) το μάθημα των Τεχνικών διότι ίσως οι μεγαλύτεροι μαθητές το βρίσκουν πιο διασκεδαστικό.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 6,3% περισσότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (13% - 6,7%) το μάθημα της Μελέτης, διότι ίσως το βρίσκουν πιο ενδιαφέρον, ενώ οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ δεν έχουν τέτοιο μάθημα.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 6,3% περισσότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (24% - 20,7%) το μάθημα των Μαθηματικών, διότι ίσως το βρίσκουν πιο ενδιαφέρον, ενώ οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 5,6% περισσότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (9% - 3,4%) το μάθημα των Αγγλικών, διότι ίσως το θεωρούν ενδιαφέρον, ενώ οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης προτίμησαν κατά 2,1% περισσότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (4% - 1,9%) το μάθημα της Αγωγής, διότι ίσως το θεωρούν ενδιαφέρον αν και διδάσκεται από την Ε’ τάξη, ενώ οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων που το διδάσκονται αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες.
Οι μαθητές της Β’ τάξης προτίμησαν κατά 4,3% λιγότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (2% - 6,3%) το μάθημα της Ιστορίας, διότι ίσως οι δύο μικρότερες τάξεις αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόησή της.
Οι μαθητές της Β’ τάξης προτίμησαν κατά 5,2% λιγότερο από το σύνολο των μαθητών του σχολείου (2% - 7,2%) το μάθημα της Φυσικής αν και δεν διδάσκονται το μάθημα αυτό. Ίσως η άποψή τους να στηρίζεται μόνο σε «φήμες» από το οικογενειακό τους περιβάλλον ή τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων.
Οι μαθητές της Β’ τάξης δεν προτίμησαν καθόλου το μάθημα των Θρησκευτικών και της Γεωγραφίας, σε αντίθεση με το σύνολο των μαθητών του σχολείου που τα προτίμησαν κατά 3,4% και 0,5% αντίστοιχα, διότι ίσως οι δύο μικρότερες τάξεις αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόησή της.
Οι μεγαλύτερες διαφορές προτίμησης των μαθητών της Β’ τάξης σε σχέση με το σύνολο των μαθητών του σχολείου ήταν στα μαθήματα Μελέτης (+6,3%), Αγγλικών (+5,6%) και Φυσικής (- 5,2%), δηλαδή σε μαθήματα που δεν διδάσκονται σε όλες τις τάξεις με αποτέλεσμα είτε να μην γνωρίζουν το μάθημα αυτό (όπως για παράδειγμα η Β’ τάξη δεν διδάσκεται τα μαθήματα των Αγγλικών και της Φυσικής) ή να το έχουν διδαχτεί σε μικρότερες τάξεις και να μη θυμούνται το περιεχόμενό τους (όπως για παράδειγμα οι μαθητές της Ε’ και της ΣΤ’ ).
Το μάθημα που προτιμούν λιγότερο, τόσο οι μαθητές της Β’ τάξης όσο και το σύνολο των μαθητών του σχολείου, είναι η Γεωγραφία, ίσως διότι θεωρούν βαρετή την αποστήθιση ονομάτων πόλεων, ποταμών, βουνών, κλπ., χωρίς να ακολουθεί κάποια ενημέρωση – συζήτηση για τα παραπάνω (π.χ., προβολή CD των διαφόρων πόλεων που έχουν ετοιμάσει δωρεάν ο ΕΟΤ ή οι τοπικές αυτοδιοικήσεις για την προβολή τους). Επίσης αναγκαία είναι και η χρησιμοποίηση νέων εποπτικών μέσων (π.χ., νέοι χάρτες στη δημοτική γλώσσα, χρήση της υδρογείου σφαίρας, κλπ.).
Με εκτίμηση οι μαθητές Ιωάννης, Χάρης, Έλενα, Ευαγγελία.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
Μελετώντας τις γραφικές παραστάσεις συμπεραίνουμε ότι στη Γ΄ τάξη πρώτο μάθημα στις προτιμήσεις των μαθητών είναι τα μαθηματικά με ποσοστό 28%, ακολουθούν η γυμναστική και η γλώσσα με ποσοστό 14%, τα τεχνικά και τα θρησκευτικά με 7%, η ιστορία και η φυσική με 4%. Τελευταία, με ποσοστό 0% είναι η αγωγή, η μουσική και η γεωγραφία. Το μάθημα της μελέτης είναι αρκετά ψηλά στις προτιμήσεις των μαθητών με ποσοστό 11% όπως και το μάθημα των αγγλικών.
Στους μαθητές της τρίτης τάξης αρέσουν περισσότερο τα μαθηματικά, γιατί μπορούν να συναγωνίζονται μεταξύ τους και να εξασκούν το μυαλό τους, μαθαίνοντας πράγματα που θα τους είναι χρήσιμα σε όλη τους τη ζωή. Η γυμναστική επίσης πιστεύουμε, πως τους αρέσει γιατί μπορούν να παίζουν διάφορα παιχνίδια, να περνάνε όμορφα την ώρα τους και δεν έχουν να διαβάσουν κάτι στο σπίτι. Αντίθετα στην ιστορία και στη γεωγραφία έχουμε μικρά ποσοστά γιατί θεωρούνται δύσκολα μαθήματα, αφού έχουν να μάθουν ονόματα βουνών, λιμνών και ποταμών, ημερομηνίες και γεγονότα του παρελθόντος και πιστεύουν πως δε θα τους είναι χρήσιμα στη ζωή.
Η έρευνά μας στο σύνολο των μαθητών έδειξε ότι το αγαπημένο μάθημα των μαθητών του σχολείου είναι τα μαθηματικά, πράγμα που σημαίνει πως δεν τα δυσκολεύει καθόλου. Άλλο αγαπημένο μάθημα των παιδιών είναι η γυμναστική, αυτό γιατί τα παιδιά και γυμνάζονται αλλά και διασκεδάζουν. Ορισμένα μαθήματα όπως η γεωγραφία, η αγωγή, κ.α. δεν τους ενδιαφέρουν καθόλου, ίσως τα θεωρούν βαρετά, επίσης και τα αγγλικά με τη συνεχή επανάληψη στο σχολείο και στο φροντιστήριο δεν ενδιαφέρουν τα παιδιά.
Με εκτίμηση Νίκος, Νικολέτα, Ελευθερία, Ευάγγελος
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Δ΄ ΤΑΞΗΣ
Η έρευνα ανέδειξε τα μαθηματικά, το μάθημα που προτιμούν περισσότερο οι μαθητές της Δ΄ τάξης με ποσοστό 23%. Στη συνέχεια τα μαθήματα που προτιμούν οι μαθητές είναι το μάθημα της μουσικής και της ιστορίας με ποσοστό18%. Το μάθημα της γυμναστικής έρχεται τέταρτο με ποσοστό 17% και ακολουθεί η γλώσσα με ποσοστό 12%. Μόνο το 6% των μαθητών αγαπά το μάθημα των θρησκευτικών ενώ τη γεωγραφία και τη μελέτη 3%. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι κανένας μαθητής της Τετάρτης τάξης δε δήλωσε ότι προτιμά κάποιο από τα μαθήματα Τεχνικά ή Αγγλικά.
Εμφανής είναι η διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα στις προτιμήσεις των μαθητών της Τετάρτης τάξης και αυτές του συνόλου των μαθητών του σχολείου. Έτσι ενώ στους μαθητές της Τετάρτης τάξης το μάθημα που έρχεται πρώτο σε προτιμήσεις είναι τα μαθηματικά, στο σύνολο των μαθητών του σχολείου το μάθημα που έρχεται πρώτο είναι η γυμναστική και δεύτερο τα μαθηματικά και μάλιστα με μια πολύ μεγάλη διαφορά δεκατρείς περίπου μονάδες. Αυτό μπορεί να οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο γίνεται το μάθημα των μαθηματικών στην τέταρτη τάξη ή μπορεί και οι μαθητές της τέταρτης τάξης να έχουν μια ιδιαίτερη κλίση στο μάθημα αυτό. Αξιοπρόσεκτη είναι η διαφορά του ποσοστού στο μάθημα της γλώσσας. Από τους μαθητές της Τετάρτης τάξης 17% δηλώνουν ότι προτιμούν το μάθημα αυτό, ενώ στο σύνολο του σχολείου η γλώσσα παίρνει μόλις 7%. Αυτό οφείλεται στο ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν πόσες γνώσεις κερδίζουν από το μάθημα αυτό. Είναι εντυπωσιακά τα χαμηλά ποσοστά που σημειώθηκαν στα μαθήματα των αγγλικών, της γεωγραφίας και των θρησκευτικών. Αυτό που σίγουρα δεν περιμέναμε είναι κανείς να μην προτιμήσει το μάθημα των τεχνικών. Η εξήγηση που μπορούμε να δώσουμε είναι ότι πολλές φορές το μάθημα αυτό δε γίνεται γιατί ο χρόνος απορροφάται από τα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών. Η γυμναστική πήρε σχετικά καλά ποσοστά στην τέταρτη τάξη κι αυτό γιατί τα παιδιά αγαπούν το μάθημα αυτό, φεύγει το άγχος που έχουν από τα άλλα μαθήματα και παίζοντας εκτονώνουν την ενέργεια που έχουν μέσα τους.
Με εκτίμηση Ιωάννης, Ιορδάνης, Άννα, Ειρήνη.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Ε΄ ΤΑΞΗΣ
Το μάθημα που αγαπούν περισσότερο οι μαθητές της Ε΄ τάξης είναι η Φυσική με ποσοστό 33%. Στη συνέχεια είναι η Γυμναστική με ποσοστό 27% και μετά τα Μαθηματικά με ποσοστό 19%. Ακολουθούν τα Θρησκευτικά και η Μουσική με 6%, η Ιστορία και τα Τεχνικά με ποσοστό 3%. Η Γεωγραφία, τα Αγγλικά, η Αγωγή, η Γλώσσα, δεν προτιμήθηκαν από κανένα μαθητή, συγκεντρώνοντας ποσοστό 0%.
Στην αρχή μας παραξένεψε το γεγονός ότι το μάθημα της Φυσικής προτιμήθηκε από τόσους πολλούς μαθητές. Όταν ρωτήσαμε αργότερα μάθαμε ότι το μάθημα γίνεται με πειράματα γι αυτό το λόγο αγαπούν οι μαθητές τη Φυσική. Σε συνδυασμό όμως ότι υπάρχουν πολλοί που αγαπούν και τα μαθηματικά φαίνεται ότι οι μαθητές της Ε΄ τάξης έχουν μια ιδιαίτερη κλίση σε αυτά τα μαθήματα. Αν συνδυαστεί αυτό με το γεγονός ότι κανείς δεν αγαπά τη Γλώσσα είμαστε σίγουροι ότι είναι μια τάξη με μικρούς φυσικούς και μαθηματικούς. Το μάθημα των Θρησκευτικών και της Μουσικής παίρνει ένα καλό ποσοστό και αν το συγκρίνουμε με το σύνολο των μαθητών του σχολείου βλέπουμε ότι οι μαθητές της Ε΄ αγαπούν περισσότερο από τους άλλους τα δύο αυτά μαθήματα.
Τα Αγγλικά δε βρίσκουν υποστηρικτές, όπως και το μάθημα της Αγωγής. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι κανείς από τους μαθητές δε δήλωσε ότι αγαπά το μάθημα της Γλώσσας. Στην Πέμπτη τάξη για πρώτη φορά διδάσκονται οι μαθητές συστηματικά γραμματική, ίσως αυτός είναι ο λόγος που δηλώνουν "όχι" στο μάθημα της Γλώσσας. Αυτό που δεν μπορέσαμε να εξηγήσουμε στην ομάδα μας, είναι το "όχι" στο μάθημα της Γεωγραφίας, αφού εμείς το βρίσκουμε ένα από τα καλύτερα μαθήματα του σχολείου. Η Γυμναστική φαίνεται, όπως και στο σύνολο των μαθητών, να είναι ένα από τα αγαπημένα μαθήματα, αν και οι μαθητές της Ε΄ τάξης το κατατάσσουν όχι πρώτο αλλά δεύτερο στη σειρά.
Με εκτίμηση οι μαθητές Δημοσθένης, Κώστας, Ειρήνη, Θένια.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ
Στην έκτη τάξη προτίμησαν τα μαθηματικά σε ποσοστό 30%, μετά τη γυμναστική με ποσοστό 29% και την ιστορία με 15%. Το ποσοστό για τα θρησκευτικά είναι 4% και για τη γλώσσα, τη μελέτη και τα τεχνικά είναι 0%. Το ποσοστό για τη φυσική είναι 11%, για τη μουσική είναι 4%, για την αγωγή 7% και για τα Αγγλικά είναι 0%. Εντύπωση προκαλεί το ποσοστό που συγκέντρωσε το μάθημα των μαθηματικών. Ένας στους τρεις μαθητές δηλώνει ότι αγαπά τα μαθηματικά. Καταρρίπτεται λοιπόν αυτό που πολλοί ισχυρίζονται, ότι τα μαθηματικά είναι ένα μάθημα δύσκολο και μόνο για λίγους. Η γυμναστική εμφανίζεται πάλι με μεγάλο ποσοστό σχεδόν ένας στους τρεις μαθητές αγαπά τη γυμναστική. Μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για μικρά παιδιά που αγαπούν την κίνηση, αγαπούν τα αθλήματα και αγαπούν το να βρίσκονται έξω από την αίθουσα σε ανοιχτό χώρο, να παίζουν ομαδικά παιχνίδια και να γυμνάζουν το σώμα τους. Μεγάλο είναι το ποσοστό και της ιστορίας 15%, πράγμα που σημαίνει ότι οι μαθητές αγαπούν το μάθημα αυτό και με τα νέα βιβλία, όπου δε χρειάζεται απομνημόνευση, απλά η γνωριμία με τις ιστορικές πηγές, φαίνεται ότι βοηθά το μάθημα αυτό να γίνει πιο αγαπητό στους μαθητές της έκτης τάξης. Παράξενο είναι το φαινόμενο που παρατηρούμε με το μάθημα της Γλώσσας. Κανένας από τους μαθητές της έκτης τάξης δε δηλώνει ότι αγαπά τη γλώσσα. Ίσως μια εξήγηση θα ήταν η μεθοδευμένη πια διδασκαλία της γραμματικής, πράγμα που είναι δύσκολο και όχι ευχάριστο για τους μαθητές. Κανείς από τους μαθητές δεν προτιμά τα τεχνικά. Ίσως επειδή, ο χρόνος για το μάθημα των τεχνικών πηγαίνει για να τελειώσουν τα υπόλοιπα κύρια μαθήματα του προγράμματος. Εντύπωση προκαλεί το ποσοστό που συγκεντρώνει το μάθημα των Αγγλικών. Ενδεχομένως οι μαθητές, που για αρκετά χρόνια παρακολουθούν το μάθημα αυτό σε φροντιστηριακά τμήματα, βρίσκουν το μάθημα βαρετό, αφού το επίπεδο του μαθήματος στην έκτη τάξη είναι χαμηλότερο από αυτό που έχουν ήδη τα παιδιά αποκτήσει στα φροντιστήριά τους. Το μάθημα της Φυσικής φαίνεται να το αγαπούν ιδιαίτερα οι μαθητές, ίσως γιατί έχει προκριθεί η διδασκαλία μέσα από πειράματα, στα οποία συμμετέχουν ενεργά οι μαθητές.
Το μήνυμα που περνούν οι μαθητές, όχι μόνο της έκτης τάξης αλλά όλοι οι μαθητές του σχολείου, όσον αφορά το μάθημα των θρησκευτικών, είναι ότι κάτι πρέπει να αλλάξει για να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό.
Διαφοροποιήσεις στις προτιμήσεις των μαθητών της έκτης τάξης σε σχέση με το σύνολο των μαθητών του σχολείου υπάρχουν, χωρίς όμως να είναι σημαντικές και να χρειάζεται να σχολιάσουμε ιδιαίτερα κάτι.
Με εκτίμηση οι μαθητές Ηρώ, Θανάσης, Δήμητρα, Στέλλα, Σοφία.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΙΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Σχολιασμός για τα αποτελέσματα των προτιμήσεων του συνόλου των μαθητών του σχολείου.
Για τη Γεωγραφία 0,5%, στα Θρησκευτικά 3,4% ,στη Μουσική 4,8%, στη Φυσική το 7,2%, στην Ιστορία 6,3%, στην Αγωγή 1,9%, στα Αγγλικά το 3,4%, στα Μαθηματικά 20,7%, στη Μελέτη 6,7%, στα Τεχνικά 4,3%, στη Γλώσσα 7,2% και στη Γυμναστική 33,7% .Στη Γεωγραφία το αποτέλεσμα είναι μικρό γιατί πολλές τάξεις δεν τη γνωρίζουν. Τα Θρησκευτικά αρέσουν σε μερικά παιδιά γιατί τα γνωρίζουν από την Τρίτη τάξη. Στη Μουσική το ποσοστό είναι μικρό, γιατί έχουν μια ώρα την εβδομάδα. Τη Φυσική την ψηφίζουν περισσότερο οι μεγάλες τάξεις γιατί έχει ωραία πειράματα. Επίσης η Ιστορία μάζεψε αρκετούς ψήφους επειδή ασχολείται με την αρχαία εποχή που είναι πολύ ωραία και ενδιαφέρουσα. Η Αγωγή έχει πολύ χαμηλό ποσοστό προτίμησης επειδή δε διδάσκεται στις μικρές τάξεις. Τα Αγγλικά δεν τα προτιμούν επειδή τα περισσότερα παιδιά πηγαίνουν φροντιστήριο και το θεωρούν περιττό. Όμως, τα Μαθηματικά τα προτίμησαν, το μάθημα αρέσει στα παιδιά επειδή τα βοηθά να σκέφτονται ευκολότερα και είναι ενδιαφέρον. Στη Μελέτη το ποσοστό προτίμησης είναι ικανοποιητικό όπως στα Θρησκευτικά και στην Ιστορία, τα παιδιά συζητούν και μαθαίνουν καλύτερα. Τα Τεχνικά θα έπρεπε να πάρουν περισσότερους ψήφους, όμως κάποια παιδιά βαριούνται το μάθημα. Η Γλώσσα είναι από τα ωραιότερα μαθήματα γι’ αυτό και πήρε υψηλό ποσοστό, αφού διδάσκεται σχεδόν κάθε μέρα. Η Γυμναστική πήρε το υψηλότερο ποσοστό προτίμησης, θεωρείται από τα παιδιά το καλύτερο μάθημα επειδή βγαίνουν στην αυλή, γυμνάζονται και παίζουν ωραία παιχνίδια..
Με εκτίμηση Λώρα, Στέλιος, Σταυρούλα, Σοφία, Αναστάσιος.
ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΑΓΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ
Θέμα: «Προτιμήσεις μαθημάτων αγοριών και κοριτσιών»
ΑΓΟΡΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ
Γλώσσα 5 10
Μαθηματικά 15 28
Μελέτη 4 10
Ιστορία 8 5
Γυμναστική 39 31
Μουσική 2 8
Θρησκευτικά 5 2
Αγγλικά 4 3
Τεχνικά 2 7
Φυσική 9 6
Γεωγραφία 0 1
Αγωγή 4 0
Τα κορίτσια επέλεξαν ως αγαπημένο τους μάθημα τη Γυμναστική με αριθμό παιδιών 31, ακολούθησαν τα Μαθηματικά με 28 παιδιά, η Μελέτη και η Γλώσσα με 10 παιδιά, με 8 παιδιά η Μουσική, με 6 παιδιά η Φυσική, με 5 παιδιά η Ιστορία, με 3 παιδιά τα Αγγλικά, με 2 παιδιά τα Θρησκευτικά, με 1 παιδί η Γεωγραφία και τελευταίο μάθημα με 0 παιδιά η Αγωγή.
Τα αγόρια επέλεξαν ως αγαπημένο τους μάθημα με 39 παιδιά τη Γυμναστική, ακολούθησαν τα Μαθηματικά με 15 παιδιά, η Φυσική με 9 παιδιά, με 8 παιδιά η Ιστορία, η Γλώσσα και τα Θρησκευτικά με 5 παιδιά, με 4 παιδιά η Μελέτη τα Αγγλικά και η Αγωγή και τελευταία με 2 παιδιά η Μουσική και τα Τεχνικά.
ΣΧΟΛΙΑ:
Στη Γλώσσα ο αριθμός των κοριτσιών είναι μεγαλύτερος κατά 5 ( αγόρια 5, κορίτσια 10). Το αποτέλεσμα αυτό είναι φυσιολογικό αφού τα κορίτσια τις περισσότερες φορές είναι πιο θεωρητικά μυαλά από τα αγόρια και τους αρέσει περισσότερο το διάβασμα.
Το αποτέλεσμα που δόθηκε στα Μαθηματικά είναι τα αγόρια με 15 και τα κορίτσια πολύ πιο πάνω με 28. Η διαφορά που έχουν μεταξύ τους είναι 13. Αυτή η μεγάλη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στα κορίτσια και στα αγόρια είναι λογική αφού στα κορίτσια του δημοτικού αρέσει η σκέψη περισσότερο από ότι στ’ αγόρια.
Στη Μελέτη τα κορίτσια ξεπερνάνε τα αγόρια αφού ο αριθμός τους είναι 10 ενώ των αγοριών είναι 4. Η διαφορά που υπάρχει ανάμεσά τους είναι 6.
Στη Γυμναστική έχουμε δυο πολύ μεγάλα ποσοστά που είναι τα αγόρια 39 και τα κορίτσια είναι 31. Στο μάθημα αυτό προηγούνται τα αγόρια κατά 8. Το αποτέλεσμα αυτό είναι φυσιολογικό, αφού στα αγόρια αρέσουν περισσότερο τα αθλήματα.
Στη Μουσική τα κορίτσια προηγούνται κατά 6 αφού τα αποτελέσματα είναι αγόρια με 2 και κορίτσια με 8.
Το αποτέλεσμα στο μάθημα των Θρησκευτικών είναι το εξής: κορίτσια με 2 ενώ τα αγόρια είναι με 5. Η διαφορά που έχουν μεταξύ τους είναι 3.
Στα αγγλικά τα αγόρια έχουν σύνολο 4 ενώ τα κορίτσια έχουν σύνολο 3. Η διαφορά που υπάρχει ανάμεσά τους είναι 1.
Στα Τεχνικά τα αποτελέσματα που δόθηκαν είναι τα αγόρια με 2 ενώ τα κορίτσια είναι με 7. Η διαφορά που υπάρχει ανάμεσά τους είναι 5. Το να προηγούνται τα κορίτσια στο μάθημα των Τεχνικών είναι φυσιολογικό αφού στα κορίτσια αρέσει περισσότερο να κάνουν χειροτεχνίες και ζωγραφιές.
Στην Φυσική τα κορίτσια είναι 6 ενώ τα αγόρια είναι 9. Η διαφορά που υπάρχει ανάμεσά τους είναι 3. Η διαφορά αυτή είναι λογική αφού τα αγόρια έχουν πολλά ερωτήματα για τη φύση που είναι περίπλοκη και στα αγόρια αρέσουν τα περίπλοκα πράγματα.
Στη Γεωγραφία έχουμε πολύ χαμηλό αριθμό αφού μόνο 1 κορίτσι έχει ως αγαπημένο της μάθημα τη γεωγραφία ενώ 0 από τα αγόρια έχουν ως αγαπημένο τους μάθημα τη γεωγραφία. Η διαφορά που υπάρχει ανάμεσά τους είναι πολύ μικρή ( κ. 1, α. 0) με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν το ίδιο ποσοστό.
Στην αγωγή τα αγόρια είναι 4 ενώ τα κορίτσια είναι 0
Με εκτίμηση οι μαθητές Άννα-Μαρία, Νέλλη, Γιώργος, Νόπη, Ειρήνη.